ماشین آلات خط تولید پلت, همه مقالات

تولید خوراک آبزیان به روش اکسترودر

در پرورش آبزیان مهم‌ترین مسئله خوراک ماهی‌ها است. زیرا معمولا در مراکز پرورش ماهی هدف تنها فروش ماهی‌ها و کسب درآمد و سود از آن‌ها است.

در پرورش آبزیان مهم‌ترین مسئله خوراک ماهی‌ها است. زیرا معمولا در مراکز پرورش ماهی هدف تنها فروش ماهی‌ها و کسب درآمد و سود از آن‌ها است. به همین دلیل خوراکی که در رشد بهتر و بیشتر ماهی‌ها کمک کند، اهمیت زیادی دارد.
امروزه روش‌های زیادی برای تولید خوراک آبزیان از جمله پلت، گرانول، رشته‌ای و پولکی وجود دارند که پرورش دهنده باید بررسی کند ببیند کدام روش بهتر و مفیدتر است. در حال حاضر تولید خوراک آبزیان به روش اکسترودر بهترین روش برای تولید خوراک آبزیان شناخته شده است. این روش و خوراک تولید شده توسط آن مزایای زیادی دارد.
در ادامه در مورد تولید خوراک آبزیان به روش اکسترودر توضیحاتی بیشتر ارائه می‌دهیم. همراه ما باشید.

خوراک آبزیان

خوراک آبزیان مخلوطی است از تمام مواد ضروری و موردنیاز برای تغذیه آبزیان که شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد انرژی زا املاح و …. که با نسبت‌های مشخص و با توجه به سن آبزیان با هم ترکیب می‌شوند.
غذای آبزیان باید یک رنگ و مناسب باشد تا توجه آن‌ها را به خود جلب کند. همچنین نباید شکستگی داشته باشد و دارای بافتی یکنواخت با قوام مناسب باشد. تازه بودن خوراک و بوی خوب آن نیز نقش موثری در جذب آبزیان دارد. تولید خوراک آبزیان به روش اکسترودر تمام این ویژگی‌ها را شامل می‌شود.

تولید خوراک به روش اکسترورد

خوراکی که به این روش تولید می‌شود در واقع همان پلت است ولی به گونه‌ای که روی آب شناور می‌شود. شیوه تولید آن‌ها نیز مانند پلت‌های فشرده است ولی تفاوت آن‌ها در قالب و شرایط فیزیکی است که در نهایت یک محصول متمایز تولید می‌شود. حرارتی که به این مواد در تولید خوراک آبزیان به روش اکسترودر داده می‌شود بین 125 تا 150 درجه سانتیگراد است و رطوبت آن‌ها نیز بین 24 تا 44 درصد است.
این حرارت و رطوبت تنظیم شده، باعث می‌شود مواد به شکل خمیری درآیند و در نهایت با فشار زیاد از قالب خارج می‌شوند. هنگام خروج فشار کاهش پیدا می‌کند که باعث انبساط سریع بخار آب موجود در پلت شده و حفره‌هایی درون آن ایجاد می‌شود. به دلیل وجود این حفره‌ها مواد به راحتی روی آب شناور می‌شوند که آبزیان می‌توانند از آن تغذیه کنند.

قسمت‌های  مختلف دستگاه اکسترودر

برای تولید خوراک آبزیان به روش اکسترودر باید مراحل زیر طی شوند.

سیلوی مواد خام

سیلوی مواد خام قسمتی است که مواد مختلف با نسبت‌های مشخص با هم مخلوط می‌شوند. افزودنی‌های لازم در این قسمت به راحتی به مواد خشک اضافه می‌شوند.

میکسر آماده ساز

در این دستگاه امکان اضافه کردن رطوبت به مقدار زیاد وجود دارد. همچنین مواد تا زمانی که بخواهند وارد دستگاه اکسترودر شوند در این دستگاه نگهداری می‌شوند.

اکسترودر

در این مرحله با دادن رطوبت و دمای زیاد به مواد باعث خمیری شدن آن‌ها می‌شوند. در نهایت نیز مواد تحت فشار از قالب دستگاه خارج می‌شوند.

خنک کننده

با توجه به اینکه مواد در دستگاه اکسترودر تحت دمای بسیار زیاد قرار می‌گیرند، لازم است پس از خارج شدن از آن خنک شوند. این کار از شکننده شدن آن‌ها در حین حمل و نقل و انبارداری جلوگیری می‌کند.

جمع بندی

روشی که برای تولید خوراک آبزیان استفاده می‌شود بسیار مهم است. در حال حاضر تولید خوراک آبزیان با روش اکسترودر بهترین روشی است که استفاده می‌شود. در این مقاله دستگاه‌های که در خط تولید خوراک ماهی قزل آلا به کار گرفته می‌شود نام بردیم. در این خط تولید قیمت دستگاه اکسترودر غذای ماهی بیشتر از دیگر دستگاه‌هاست.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *