ماشین آلات خط تولید پلت, همه مقالات

تفاوت خوراک پلت و خوراک سنتی

امروزه پس از گذشت دهه ها از ورود و گسترش تکنولوژی خوراک پلت شده در بازار های جهانی و کارخانه های خوراک دام، هنوز در نقاط زیادی از کشورمان خوراک گله ها به صورت سنتی تامین می شود.

امروزه پس از گذشت دهه ها از ورود و گسترش تکنولوژی خوراک پلت شده در بازار های جهانی و کارخانه های خوراک دام، هنوز در نقاط زیادی از کشورمان خوراک گله ها به صورت سنتی تامین می شود. پروش دهندگان موفق چه در عرصه دام و ماکیان و چه در عرصه آبزیان همگی از خوراک های مناسب و پلت خوراک دام و طیور استفاده می کنند.

به علاوه استفاده از روش های سنتی و دستی به دلیل خطای بالا و پایین بودن سطح کیفی و بهداشتی خوراک نهایی کاملا منسوخ شده اند. فاکتور هایی همچون مقرون به صرفه بودن خوراک، فرموله بودن ساختار خوراک، میزان خوشخوراکی خوراک و… مرغداران دامداران و بهه طور کلی پرورش دهندگان را بر آن می دارد که از کنسانتره ها و خوراک پلت شده استفاده کنند.

فرایند تولید خوراک پلت

در خط تولید خوراک پلت شده پس از اینکه مواد اولیه خام در ابتدا آسیاب شده و سپس با هم میکس می گردند، وارد دستگاه پرس پلت می شوند. پس از میکسر مواد ابتدا وارد کاندیشینر می شوند، در این بخش حرارت و فشار بخار بالایی بر مواد وارد می شود. در طی فرایند کاندیشینگ، بسیاری از عوامل ضدمغذی و باکتری ها از قبیل سالمونلا وایکولای ها در مواد تشکیل دهنده پلت از بین می رود. به علاوه عوامل بازدارنده رشد که در مواد اولیه از قبیل سویا ، گندم، جو، تخمه پنبه و… می باشددر دمای بالای ۸۰ درجه سانتیگراد و شرایط فشار بخار از فعالیت باز می مانند و از بین می روند.

از طرف دیگر این دمای بالا باعث افزایش سطح خوشخوراکی خوراک پلت می شود، چرا که به کمک حرارت مواد نشاسته ای تا حد زیادی ژلاتینه می شوند.  پس از فرایند کاندیشینگ مواد اماده پلت شدن می باشند و به قسمت پایینی دستگاه منتقل می شوند. در بخش رولر و دای ها، با وارد امدن فشار های مکانیکی بر ذرات، آنها فشرده شده و از دای ها عبور داده می شوند. به کمک دای ها می توان اندازه قطر پلت ها را مشخص کرد.

 چالش پرورش دهندگان

یکی از چالش های پرورش دهندگان این است که حیوان خوراک را به صورت انتخابی مصرف می کند و در اخور اقدام به جداسازی قسمت های مختلف می کنند. یکی از مزایای خوراک پلت این است که حیوان امکان انتخاب خوراک را ندارد و به صورت همگن تمامی مواد غذایی موردنیازش را مصرف می کند.

در پروسه تولید پلت، پس از اینکه پلت ها از دستگاه خارج شوند باید به سرعت وارد خنک کننده شوند تا سرد و خشک شوند. کیفیت خنک کننده نیز بسیار بر روی کیفیت پلت و میزان ماندگاری آن موثر است. در اخر پلت های اماده شده توسط دستگاه مخصوصی به صورت کیسه کیسه بسته بندی و به انبار منتقل می شوند.

جمع بندی

بهره گیری از خوراک پلت برای تغذیه گله در طول دوره رشد سبب می شود تا سطح ایمنی گله بالا رود و احتمال بروز بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی به حداقل خود برسد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *