ماشین آلات خط تولید پلت, همه مقالات

دستگاه پلت ماهی و آبزیان

امروز می خواهیم در زمینه تجهیزات اصلی مورد نیاز برای پرورش انواع ماهی و دستگاه پلت ماهی به نکات ویژه ای اشاره کنیم.

امروز می خواهیم در زمینه تجهیزات اصلی مورد نیاز برای پرورش انواع ماهی و دستگاه پلت ماهی به نکات ویژه ای اشاره کنیم. برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات راهبردی در این زمینه با ما همراه باشید. امروزه مزارع پرورش ماهی بسیاری در کشور عزیزمان راه اندازی شده است چرا که دسترسی به منابعی آبی در شمال و جنوب کشور مقدور می باشد.

چرا دستگاه پلت؟

قبل از ورود تکنیک تولید غذای پلت شده به صنایع پرورش آبزیان در کشور، از روش های سنتی برای تولید خوراک روزانه آبزی ها استفاده می شد. در این روش نسبت به استفاده از دستگاه پلت ساز ماهی  معایب بسیاری وجود دارد که مطرح ترین مشکلات آن موارد زیر می باشد:

_ بازدهی و سرعت بسیار پایین در تولید خوراک

_ نیازمند نیروی انسانی به دلیل اتوماتیک نبودن سیستم

_ پایین بودن سطح بهداشت و کیفیت خوراک تولید شده

_ پایین بودن میزان خوش خوراکی غذا برای گله ماهی ها

_ هدر رفتن بیش از حد مواد اولیه در امر تولید خوراک

 در صورتیکه با بکارگیری دستگاه پلت ماهی و خط تولید پرس پلت می توان از بروز همه موارد بالا جلوگیری کرد. به علاوه خوراک فراوری شده به سبک پلت مزایای دیگری نیز دارد که تاثیر قابل توجهی بر روی کیفیت محصول نهایی و کاهش هزینه های خوراک دهی خواهد داشت.

مکانیزم تولید غذای ماهی

مراکزی پرورش دهنده ماهی یا خوراک پلت شده را از کارخانجات تولید خوراک ماهی تهیه می کنند و یا خودشان یک خط تولید دستگاه پلت ماهی برای تهیه خوراک روزانه گله استفاده می کنند. در خط تولید خوراک پرس پلت، باید تجهیزات مشخصی را با ترتیب معینی به یکدیگر متصل کرد تا بتوان در خروجی به خوراکی فراوری شده و استاندارد دست یافت. در ادامه به تفکیک سیستم های جزئی خط تولید را بررسی می کنیم:

سیستم دریافت و  آماده سازی مواد اولیه

در این بخش مواد اولیه باید از ناخالصی های موجود جدا گردند و  سپس بوجاری شوند. یکی از عملیات هایی که در این بخش اتفاق می افتد، جداسازی خرده های فلزی موجود در مواد خوراکی خام می باشد. جداسازی این موارد از آن جهت مهم است که به قطعات دوار تجهیزات از جمله دستگاه پلت ماهی آسیب می رساند.

سیستم آسیاب مواد

پس از اماده سازی اولیه مواد خوراکی با انتقال آنها به آسیاب ابعاد شان را تا حد مطلوب کاهش می دهند. کاهش اندازه ذرات خوراکی شرط لازم برای مخلوط سازی آن است. یکی از تجهیزات موثر بر  قیمت دستگاه تولید غذای ماهی، دستگاه آسیاب می باشد.

سیستم میکس

مواد خرد شده باید طبق فرمول نوشته شده با هم مخلوط شوند تا ساختار خوراک متناسب با نیاز های گله باشد. برای مخلوط سازی مواد از دستگاه میکسر استفاده می شود. در خط تولید های پرس پلت از میکسر های افقی برای مخلوط سازی مواد با شرایط استاندارد توصیه می شود.

سیستم کاندیشینگ و پلت

برای تبدیل مواد غذایی به فرم پلت نیاز است تا رطوبت خوراک به 11 درصد برسد. این امر به کمک عملیات کاندیشینگ صورت میگیرد. دستگاه کاندیشینر بر روی دستگاه پلت ماهی  نصب می شود تا پس از اماده سازی مواد، آنها را به سرعت به پرس پلت هدایت کند. در پرس پلت مواد با وارد آمدن فشار های مکانیکی به پلت تبدیل می شوند.

جمع بندی

دستگاه پلت ماهی و به طور کلی پرورش ماهی از آن جهت اهمیت ویژه ای در کشور مان دارد که گوشت ماهی جایگاه ویژه ای در هرم غذایی ما دارد. به علاوه با گسترش روز افزون نیاز به گوشت انواع آبزیان در بازار های بین المللی به دلیل افزایش جمعیت این کسب و کار می توان بسیار پر سود واقع شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *