ماشین آلات خط تولید پلت, همه مقالات

طراحی خط تولید خوراک دام

خوراک دام‌ مهم‌ترین مسئله‌ای است که پرورش دهندگان دام و کسانی که قصد راه‌اندازی این کار را دارند بایستی به آن توجه کنند.

خوراک دام‌ مهم‌ترین مسئله‌ای است که پرورش دهندگان دام و کسانی که قصد راه‌اندازی این کار را دارند بایستی به آن توجه کنند. دام‌ها به صورت روزانه و حتی در طول شبانه روز چندین بار به این خوارک نیاز دارند. بنابراین میزان تقاضای خوراک دام بسیار بالاست. به همین جهت کارنخانجاتی هستند که خط تولید خوراک دام  دارند و خوراک موردنیاز دام‌ها و طیور را در حجم بالا تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند. در خط تولید خوراک دام عملیات مختلفی مانند آسیاب کردن، غربال کردن، الک کردن، مخلوط کردن، اکسپند کردن، کمپرس کردن، رنگ دهی، بافت دهی و طعم دهی که برای آماده سازی خوراک دام طی می‌شوند. خوراک‌ها در انواع مختلف و برای هر نوع دامی در این نوع خط تولید می‌توانند تولید شوند. برای هر مرحله از مراحلی که در بالا گفته شد، دستگاه خاصی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند و وجود آنها الزامی می‌باشد.
این دستگاه‌ها عبارتند از: آسیاب، بالابر، میکسر، نوار نقاله، فیدر پلت، دستگاه پرس پلت و … .

طراحی کارخانه خوراک دام و طیور

در تمام کارخانه‌های خوارک دام و طیور خط تولید خوراک دام وجود دارد که همانطور گفته شد انواع خوراک و برای مصارف مختلف در آن تولید می‌شود. در خط تولید خوارک دام دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که در مراحل مختلف تولید خوارک استفاده می شوند. روال تولید خوراک یک روال منظم و مشخص است که باید با ترتیب خاص خودش انجام شود. در اینجا به تشریح کارهایی که برای تولید خوارک در این خطوط انجام می‌شود می‌پردازیم.

  1. دریافت مواد اولیه: در این مرحله تمام موادی که خوراک قرار است از آن‌ها تولید شود، وارد دستگاه می‌شوند و پس از جدا کردن قطعات خیلی بزرگ آن‌ها و گرفتن گردغبار، برای مرحله بعدی آماده می‌شوند.
  2. آسیاب: در این مرحله موادی که در مرحله قبل آماده شده‌اند، وارد مخزن دستگاه آسیاب می‌شوند تا به صورت خرد شده و پودر در آیند. آسیاب کردن مواد باعث می‌شود که این مواد خوش خوراک شوند و هضم آسان‌تری داشته باشند. همچنین آماده می‌شوند برای پلت شدن. خوراک پلت بهترین خوراک برای دام‌ها می‌باشد. برای آسیاب از دستگاه مخصوصی استفاده می‌شود که انواع و اندازه‌های مختلفی دارد.
  3. مخلوط کردن: پس از اینکه مواد آسیاب شده و پودر شدند، وارد مخزن مخلوط کن می‌شوند. تمام مواد در این مخزن کاملا با هم مخلوط می شوند تا دام بتواند در یک جیره غذایی خود از تمام مواد غذایی که نیاز دارد استفاده کند. با این کار همچنین دام امکان انتخاب یک نوع غذا را از بین بقیه ندارد چون آسیاب شده و با هم مخلوط شده‌اند.
  4. پلتینگ: در مرحله پلتینگ مواد که آسیاب شده و مخلوط شده‌اند، با فشار و گرما و رطوبتی که به آن‌ها وارد می‌شود، به شکل خمیری در می‌آیند و با عبور از روزنه‌های دای دستگاه پلت زن، به شکل پلت در می‌آیند.
  5. بسته‌بندی: در این مرحله که مرحله پایانی است، خوراک پلت تولید شده به گونه‌های مختلف بسته‌بندی شده و برای فروش آماده می‌شوند.

خط تولید خوراک دام نیازمند تمام دستگاه‌هایی است که در این مراحل گفته شد و با توجه به نوع و اندازه این دستگاه‌ها قیمت آن فرق می‌کند.

جمع بندی

همانطور که گفته شد تولید خوراک دام یک مسئله حیاتی است و با توجه به افزایش جمعیت و بیشتر شدن نیازها، نیاز به تولید خوراک دام نیز بیشتر شده است. از همین رو خط تولید خوراک دام و طیور و آبزیان بسیار مهم است و باید این خطوط تولید خوارک افزایش یابند. در این مقاله راجع‌به خط تولید خوراک دام و طراحی کارخانه خوراک دام و طیور صحبت شد و اگر شما قصد راه‌اندازی همچنین کسب و کاری را دارید مطالعه این مقاله به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *